|
Post by Kaisu on Apr 23, 2016 15:32:02 GMT 2
Hoitokurssi 2016Hoitokurssi on tarkoitettu alkeiskurssin Newessä, toisella tallilla tai kuvitteellisesti suorittaneille hahmoille. Hoitokurssin voi suorittaa kuka vaan, vaikka olisi jo valittu hoitajaksi tai aloittanutkin jo hoitamisen - ei siis mikään kiire, mutta kurssi on tarkoitus käydä Newetaipaleen alussa. Kurssi koostuu kolmesta osasta ja sen voi suorittaa milloin haluaa. 1. Kysymykset 1. Miten Newerrassa voi osallistua tunneille? 2. Kuinka paljon hoitohevosta voi liikuttaa ja milloin, ja kuinka usein sillä saa hypätä esteitä? Yksärit: kuinka usein hevosella saa hypätä? 3. Kuinka usein Newerraan tulisi tarinoida, ja mitä sitten, jos ei ehdi? 4. Mitä teen, jos haluan kirjoittaa esim. pulinatopaan, mutta uusin viesti on itse kirjoittamani? 5. Minkä väriset varusteet löytyy tallin kolmanneksi pienimmältä ponilta? 6. Mitä tarkoittaa: tprn iti kpkua, kj vsk ? 7. Mikä on obersekki? 8. Mtä ovat maailman pienin ja suurin hevosrotu? 9. "Kuka" oli Secretariat? 10. Millaisia erilaisia suomenhevostyyppejä on? Näiden visaisten kysymysten (ei liian pitkät) vastaukset tulee lähettää Kaisulle yksityisviestinä ( vastaanottaja: suvi) Pisteitä saat yhden jokaisesta oikeasta vastauksesta. Kysymyksiä on 10.2. Tarina Kirjoita lyhyehkö (n. 200 sanaa) tarina ensimmäisestä vierailustasi Newerrassa. Tarinassa tulisi olla otsikko, kappalejako ja vuoropuhelua. Tarinan voi lähettää tähän topiikkiin. Pisteet: pituus 1, sisältö 2, otsikko 1, kappalejako 1, vuoropuhelu 2 = max. 7.3. Kuva Muokkaa tarinaasi kuva, joko itse piirtämäsi tai tallin sivuilta otettu. Laita kuva keskelle viestiä ja leveydeksi esim. 60%. Pisteet: viestin muokkaus 1, keskitys 1, leveys 1.~ Maksimipisteet on siis 20 ja tarvitset 15 saadaksesi kurssin suoritettua =) Tervetuloa Newerraan!
|
|
|
Post by Kaisu on Apr 26, 2016 23:34:56 GMT 2
Nyt on kurssille kysymyksiä, olipa niitä vaikea keksiä! Kysymyksiin ei pidä vastata tähän topaan. Ja aion väsäillä merkkejä esim tämän suorittaneille. Kaikki voi suorittaa kurssin, vaikka ajankulukseen =)
|
|
Veera
uusi kasvo
|
Post by Veera on Apr 30, 2016 17:12:04 GMT 2
Tutustumisreissu Newerraan
Jätin Joponi nojaamaan Newerran seinää vasten. Lukitsin pyörän ja lähdin kävelemään linnunliverryksen saattelemana tallin ovia kohti. Kun avasin oven, se narahti kuuluvasti. Hevoset pureskelivat rauhallisina heiniään, kun auringonvalo loisti ikkunoista sisälle talliin. Pysähdyin silittelemään ponia, joka oli jo hotkinut omat heinänsä. Pian huomasin lyhyen naisen kävelevän käytävän lävitse satula käsivarsillaan keikkuen. Kun naikkonen huomasi minut, hän laski satulan varovasti maahan ja käveli verkkaisesti luokseni. - Terve! Sä oletkin varmasti Veera? Kaisu, hän esittäytyi. Nyökkäsin ja hymyilin Kaisulle. - Onko sulla kiire, vai kerkeisitkö näyttää mulle paikkoja? hymähdin. Kaisu myhäili hetken itsekseen ja kohautti olkapäitään. - Enköhän mä kerkeä näytellä sulle paikkoja, nainen totesi.
Katselin ympärilleni. Muutama ämpäri lojui karsinoiden edessä, mutta muuten tallissa oli siistiä. Seurasin Kaisua paikasta toiseen. Hän tarjosi minulle taukotuvassa kahvia. Tai no, yritti tarjota... - Öh, tuota, löytyiskö teetä? Mä en yleensä juo kahvia, takeltelin nolon totuuden. Olinhan minä sentään yli kaksikymmentä vuotta, enkä juonut kahvia! Kaisu nauroi hyväntahtoisesti ja nyökkäsi sitten. - Kyllähän sitä teetäkin löytyy... nainen totesi kaivellessaan Liptonin teepakettia kaappien perukoilta. - Kelpaako jouluomenan maku? Nyökäytin päätäni reippaasti. - Tottahan toki, sokerihiirihän mä olen. Kun kahvit ja teet oli hörpitty pois, Kaisu jätti astiat Iikan tiskattavaksi, viittoen minua seuraamaan takaisin tallinpuolelle.
Kaisu esitteli minulle tallin jokaisen persoonallisen hevosasukkaan.
Mahtavaa, Veera! Kysymykset 10/10p, tarina 7/7p, kuva 3/3p = 20/20p! Koitan väsäillä merkin pian, niin se pääsee koristamaan esittelyäsi sivuille =) // Kaisu
|
|
wilma
innokas
Heppa:: Myy
Taso:: Vahva HeB
|
Post by wilma on May 1, 2016 16:22:53 GMT 2
Tervetuloa Newerraan! Mä laitoin kuluneen pyöräni nojaamaan tallin seinustaa vasten ja astelin sisään valoisaan tallirakennukseen. Talli oli autio lukuun ottamatta sisällä olevia hevosia. Mä jäin katselemaan niitä hetkeksi. Ne olivat tosi suloisia, muutama työnsi päänsä käytävälle katsoakseen kuka käytävällä oikein oli. Pian kuulin askelia ja paikalle pyrähti kullansävyisen olkitukan omistava hymyilevä nainen. "Heissan, mitä etsit?" tämä nainen kysyi minulta. "Ööh, minun pitäisi tavata täällä tallin omistaja, Kaisu, oletko nähnyt häntä?" kysyin. "No tottamaar, sehän olen minä! Sinä olet kaiketi Wilma, eikö? Meillä oli puhetta siitä karsinapaikasta", naurahti nainen ja ohjasi minut edellään toimistoon. "Juu, siis, niin siitä karsinapaikasta..." aloitin hiukan ujostellen, "kun mun poni, Myy, tartteis tallipaikan, koska meidän kaks muuta ravuria on myyty ja se ei voi asua yksin meillä pihassa." "Onko teillä oma talli? Millaisia ravureita teillä oli?" Kaisu kyseli vilpittömästi kiinnostuneena. "Kaks lämppäritammaa, hyviä juoksijoita molemmat", vastasin. "Ettekös te siinä sähköpostissanne kertoneetkin että Myykin on raviponi?" "Joo on se, mä kisaan sillä montéa ja sit myös ajan ihan normilähdöissä. Sit se on koulutettu jonkinlaiseks ratsuksi, mutta se on aika rauhaton eikä malta tehä mitään rauhassa", selostin. "Ootkin sitten ihan kunnon ravityttö! Noh, eiköhän se Myy meille tänne sovi, ja jos haluat apua Myyn ratsupuolen kanssa löytyy täältä osaavaa henkilökuntaa joka voi jelppiä sua", Kaisu sanoi. Mä hymyilin ja nousin ylös tuolilta. Kaisun piti rientää työn touhuun joten hän lupasi laittaa äidilleni sähköpostia maksupuolesta sun muista. Kävelin ulos tallista ja katselin ympärilleni tallipihalla. Näin tarhoja sekä suuren hallin, joka oli ilmiselvästi maneesi. En ollut koskaan ratsastanut maneesissa lukuunottamatta muutamia pieniä estekisoja joissa olimme olleet Myyn kanssa jokunen vuosi sitten. Raotin maneesin ovea hiukan ja kurkkasin sisään. Kuulin laukkaavan hevosen ääntä. Suljin oven perässäni ja kiipesin varovasti katsomoon. Katseeni kohdistui kentällä laukkaavaan ratsukkoon. He liikkuivat niin vaivattoman näköisesti, kuin tanssien eteenpäin. Oli muuten aivan hiljaista lukuunottamatta kavioiden pauketta ja muutamia pärskähdyksiä. Ratsukko laukkasi voltin suurinpiirtein kohdalleni. Hevonen kulki upeasti taipuen ja asettuen hyvin. Se kantoi itsensä ja kun se ravasi, se työnsi takajalkojaan alleen ja liikkui joustavin, upein liikkein. Ja silloin mä tiesin, että joskus, joskus, mä halusin olla yhtä hyvä kuin tuo ratsastaja hevosensa kanssa. En tänään, en huomenna, saatikka edes vuoden päästä, mutta joskus. Mulla olisi vielä paljon aikaa. Kiitos osallistumisesta! Kysymykset 10/10p, tarina 6/7p (sanamäärä vaan), kuva 2/3p = 18/20p ja kurssi suoritettu =) Kuvan leveyttä voi säätää, kun vaihtaa Preview-osiosta BBCode-osioon ja muokkaa seuraavaa koodia: style="max-width:100%;" // Kaisu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 1, 2016 16:30:08 GMT 2
Ensikosketus Newerraan 1.5.2016 Tuuli heitteli hiuksiania ja haroin niitä pois kasvoiltani vähän väliä. Poljin rentoa vauhtia kohti Newerraa ja minua ehkä hieman jännitti, sillä vatsassani lenteli perhosparvia. Aivan vieras talli ja uudet tavat, mutta eipä se minua haitannut, sillä rakastin uusia paikkoja. Jätin pyöräni tallin seinustalle ja astuin kotoisaan talliin, jossa kiertelin hetkisen ennen kuin kuulin takantani tutun naisäänen, joka kysyi: -Tarvitsetko apua? Ääni oli sama, jonka kanssa olin puhunut puhelimessa. Käännyin ja tunnistin naisen samaiseksi naiseksi eli tallin omistaja Kaisuksi. -Öööm... No jos voisit esitellä tallia. Oon täällä ensimmäistä kertaa ja tulin nyt tutustumaan, vastasin vienosti hymyillen. - Toki! Sä taidat olla Elsa, etkös sä ilmoittautunut hoitajakurssille juuri? nainen kysyi hymyillen. -Juup, niimpä mä taisin tehdä, vastasin ja naurahdin hieman. -Mä kattelin tallin nettisivuja ahkerasti koko aamun ja kävin läpi hevoset, totesin hänelle. Lähdin Kaisun perässä kävelemään kohti tallin päätyä, josta hän aloitti esittelemään huoneita yksitellen. Onneksi olin hyvä muistinen, joten en unohtaisi mitään tarpeellista tietoa. Karsina karsinalta sain nähdä mitä suloisimpia poneja ja vankkoja hevosia. Pian saavuimme erään ruunikon ponin luo, joka ei näyttänyt niin söpöltä, vaan enimmäkseen pelottavalta. Sain kuulla Kaisulta, että tämä oli yksityinen, joka oli saapunut pari päivää sitten. Esittelyn jälkeen jäin itsekseni kiertelemään ympäri tallia-aluetta ja pongasin maneesista pari yksityisratsukkoa, joiden harjoittelu aiheutti ihastelua. Olin suoraan sanottuna rakastunut talliin ja sen tapoihin, vaikka olin ollut siellä vasta pari tuntia. Kuvan kanssa oli pieniä ongelmia, kun mistään en saanut laitettua kooksi 60%. Kiitos osallistumisesta! Kysymykset 10/10p, tarina 6/7p (sanamäärä vaan), kuva 2/3p = 18/20p ja kurssi suoritettu =) Kuvan leveyttä voi säätää, kun vaihtaa Preview-osiosta BBCode-osioon ja muokkaa seuraavaa koodia: style="max-width:100%;" // Kaisu
|
|
Ciannait
uusi kasvo
Nion omistaja
|
Post by Ciannait on May 2, 2016 11:55:24 GMT 2
1.5.2016 - Tutustumista Tuttu ja turvallinen hevosten haju tervehti minua noustessani maneesin taakse parkkeeraamastani vanhasta volkkarista. Katselin hetken ympärilleni mietteliäänä lähtien sitten astelemaan kevyesti kohti tiiliseinäistä rakennusta, jonka oletin olevan tallirakennus. Hirsitalon ja tallin läheisyydessä sijaitseva järvi liplatteli itsekseen aurinkoisessa kevätsäässä ja pieni tuulenvire muistutti aina niin tuulisesta Irlannista. Talli näytti sisältä viihtyisältä ja muutama hevonen kurkisti uteliaana karsinoistaan käytävälle katsomaan tulijaa. Melkein oven viereisestä karsinasta minua katseli jykevä kylmäverinen, jonka rodusta en päässyt selvyyteen. Tallin perällä olevista ovista yksi kävi ja vaaleahiuksinen, hieman minua pidempi nainen asteli luokseni minut huomattuaan. - Ai hei, sun täytyykin olla Kii.. Cia? Sulla oli se connemara vailla karsinapaikkaa, Kaisuksi nopeasti esittäytynyt nainen sanoi kysyvästi. - Ciannait, mutta sano vaan Cia. Ja joo, muutin vasta hetki sitten Suomeen Irlannista ja Niolle olisi hyvä saada muutakin seuraa kuin enoni lampaat. - Aivan, sä puhuitkin että se on tällä hetkellä siellä lampaiden seassa, Kaisu naurahti. - Mä voisin tässä esitellä sulle Newerraa vähän ja sit tuolla mun talon tuvassa pitäisi olla vielä vappumaastosta simaa ja munkkeja jäljellä, blondi jatkoi puhumistaan ja lähdimme kiertelemään tallialueella Nion saapumisesta ja Newerran käytännöistä puhuen. Muutama tallilainenkin tuli vastaan ja heitä moikkasin pikaisesti, Nion saavuttua olisi enemmän aikaa tutustua tallilaisiin. - Eiköhän me irlantilaiset viihdytä hyvin Newerrassa, sanoin Kaisulle vielä ennen lähtöäni syötyämme munkkeja siman kera Miran ja Wilman kanssa, jotka jaksoivat vieläkin herkutella. Hieno homma! Kysymykset 9/10p, tarina 6/7p (sanamäärä taas.. ehkä otan sen pois), kuva 3/3p = 18/20p ja kurssi läpi =) // Kaisu
|
|
Grace
uusi kasvo
Hoitsu:: Hemmo
|
Post by Grace on Jul 12, 2016 20:45:22 GMT 2
Jostain se kaikki alkaa 12.7.16Auringonpaiste sai tallissa leijailevat pölyhiukkaset näkymään. Kiertelin ympäri tallia, pieni jännitys mahassa kuplien. Kun pääsin oven eteen, jossa luki "toimisto", koputin oveen kuuluvasti. Ehkä Kaisu olisi siellä? Pyyhkäisin pikaisesti kasvojen eteen leijailleet hiussortuvat, kun kuulin kolinaa oven toiselta puolelta. "Hei! Sä ootkin varmasti Grace? Sano Kaisuksi", oven avannut nainen tervehti. "Joo... Ég er, siis olen kyllä Grace", nyökkäsin ja lähdin seuraamaan Kaisua, joka kertoili omaa hevoshistoriaansa. Puraisin huultani. Jossain vaiheessa totuus tulisi ilmi. En ollut enää rohkea ratsastaja. Talli oli erittäin viihtyisä, joten unohdin pian salaisuuteni, jota en mielelläni tuonut julki. Minun oli kuitenkin pakko nykäistä Kaisua hihasta ja avata suuni. "Ei kai haittaa, vaikka mä... tota... pelkään ratsastusta?" nyt se oli sanottu. Kaisu näytti hiukan hämmentyneeltä, mutta sanoi silti hymyissä suin, ettei se haittaa yhtään mitään. Hymyilin takaisin ja jatkoin naikkosen seuraamisTa. Kaisu esitteli taukotuvan, toimiston ja satulahuoneen. Taukotuvan pöydillä oli tuoreita pullia, joiden tuoksu levisi koko pirttiin. "Juu, ota vaan!" Kaisu sanoi vitsiensä ja kertomustensa keskeltä. Nappasin vadista pullan ja kiitin tallin omistajaa. Kun Kaisu pyysi minua kertomaan omia hevoskokemuksiani, menin aluksi aivan lukkoon, mutta pystyin lopuksi olemaan avoin Kaisulle. Nainen kysyi, ottaisinko myös juotavaa. "Löytyiskö jotain limua? Täällä on hirveän kuuma?" naurahdin Kaisun nyökätessä ja tarjotessa cokistölkkiä. Kaikki ok! 20/20p ja kurssi läpi, lisään merkin kun muistan =) // Kaisu
|
|
|
Post by hoxahasaz on Apr 20, 2019 5:24:49 GMT 2
|
|
|
Post by tusnuequz on May 25, 2019 10:32:40 GMT 2
|
|
|
Post by ehatuxisiyema on May 25, 2019 12:13:39 GMT 2